Education in rights and promotion of mental health for people in situation of the street: a study on the project Renewal of the Public Defender's Office of the Federal District

Authors

  • Roberta de Ávila Silva Porto Nunes UnB

DOI:

https://doi.org/10.29327/2193997.4.1-2

Keywords:

education in rights, public defender's office, Mental health, social vulnerability, homeless people

Abstract

This article seeks to present reflections and results of the RenovAÇÃO Project in the Social Vulnerability axis aimed at homeless people, instituted and developed by the Public Defender’s Office of the Federal District. The project was implemented in October 2017 and executed until the period of November 2018, totaling 14 classes with 271 participants, among them homeless people, reeducating people of FUNAP, spokespersons of Revista Traços, social educators from the Social Approach of the Instituto Ipês and welcomed and professionals from Casa Santo André. The work methodology used in the Project was a reflexive and psychoeducational group, which provides a space that opens to subjectivity and to exchanges within a collectivity that coexists and reflects through dialogue, bonding, affection and action. The present study aimed to verify the extent to which the RenovAÇÃO Project – Social Vulnerability – POP RUA provided education in rights and mental health promotion for the participants. The methodological procedures used for the elaboration of this article were the bibliographical research on the subject and the documental analysis, based on the Project reports and on the reports (in writing and audio recorded) of the participants of RenovAÇÃO, in the institutional evaluation material of the Project. From the analysis of this material, the conclusions pointed to dimensions of learning and human development of reflective capacities and the realization of citizenship, reestablishing social, institutional and support networks ties based on the social function of the Institution, which ensures the right to legal assistance as an instrument for the realization of the rights that they integrate the existential minimum, transposing them from the normative text to the world of life and facts, operating in the logic of the right to have effective rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberta de Ávila Silva Porto Nunes, UnB

Psicóloga Especialista e Perita de Trânsito (UNB) Especialista em Gestão Estratégica em Organizações Públicas. Especialista em Neuropsicologia. Especialista em Direito e Gênero. ( ESMA- TJDFT) Especialista em Saúde da População em Situação de Rua com foco na população negra.(UNB) Especialista em Psicologia Positiva, Ciência do Bem- Estar e Autorrealização PUCRS), Graduanda em Gerontologia (UNINTER). Mestranda em DESENVOLVIMENTO, SOCIEDADE E COOPERAÇÃO INTERNACIONAL- UNB. Psicóloga da Secretaria de Educação do Distrito Federal.( SEEDF) Subsecretária de Atividade Psicossocial da Defensoria Pública do Distrito Federal desde 2016. Mediadora do Tribunal de Justiça ( TJDFT) desde 2017. Idealizadora e coordenadora de grupos reflexivos para homens autores de violência doméstica, mulheres vítimas de violência doméstica, servidores públicos, pessoas em vulnerabilidade social, pessoas idosas.

References

ACOSTA, Fernando et al. Conversas homem a homem: grupo reflexivo de gênero: metodologia. Rio de Janeiro: Instituto Noos, 2004.

CAMPOS, Gastão Wagner de Sousa. Saúde Paidéia. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.

FENSTERSEIFER, Tiago. Direitos fundamentais e proteção ambiental: a dimensão ecológica da dignidade humana no marco jurídico-constitucional do Estado Socioambiental de Direito. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 49a. reimpressão. São Paulo: Paz e Terra, 2005 [1972].

FREITAS, Urânia Flores da Cruz. Ação-reflexão-ação: trabalho, formação docente e aprendizagens. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 5, n. 3, p. 80-89, ago. 2018. Disponível em: https://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/ article/view/265. Acesso em: 12 mar. 2022.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Defensoria Pública do Distrito Federal. Defender seus direitos é nosso missão. Vídeo institucional. 2’25’’. DPDF, 2018.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Defensoria Pública do Distrito Federal. Projeto RenovAÇÃO – ação mais cidadania. Brasília: SUAP/NDH/DPDF, 2017.

KUNTZ, Rolf. A redescoberta da igualdade como condição de justiça. In: FARIA, José Eduardo (Org.). Direitos humanos, direitos sociais e justiça. São Paulo: Malheiros, 2005.

LIMA, Luciana Leite; RODRIGUES, Maria Isabel Araújo. Campo de públicas em ação: coletânea em teoria e gestão de políticas públicas. Porto Alegre: Editora da UFRGS/CEGOV, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/ 170091/001052924.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 17 mar. 2022.

SARLET, Ingo Wolfgang; FENSTERSEIFER, Tiago. Algumas notas sobre a dimensão ecológica da dignidade da pessoa humana e sobre a dignidade da vida em geral. Revista Brasileira de Direito Animal, v. 2, n. 3, 2007.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. Trad. de Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SZYMANSKI, Heloisa; SZYMANSKI, Luciana. O encontro reflexivo como prática psicoeducativa: Uma perspectiva fenomenológica. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 19, n. 1, p. 9-22, jan./jul., 2014.

WILTERMUTH, Scott S.; HEATH, Chip. Sincronia e cooperação. Ciência Psicológica, v. 20, n. 1, p. 1-5, 2009.

Published

2022-12-17

How to Cite

Nunes, R. de Ávila S. P. (2022). Education in rights and promotion of mental health for people in situation of the street: a study on the project Renewal of the Public Defender’s Office of the Federal District. Journal of Brazilian Federal District Public Defensorship, 4(1), 13–24. https://doi.org/10.29327/2193997.4.1-2