(In)access to justice, educational digital exclusion and pandemic

an interdisciplinary reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2193997.4.1-4

Keywords:

Access to justice, Digital exclusion, Basic education, Information and Communication Technologies, Covid-19

Abstract

The present research analyzed the phenomenon of educational digital exclusion in the context of the COVID-19 pandemic, from the perspective of access to justice theories. We problematized what were the reflexes on basic education of the migration from presential education to digital education, in the pandemic, as well as the main groups impacted by this sudden process. The results pointed out that the phenomenon of educational digital exclusion has been accentuated in the pandemic and that Information and Communication Technologies (ICTs) are far from solving this problem, especially in the context of basic education.

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Author Biographies

Gustavo de Assis Souza, Universidade de Brasília

Mestre em Direito, Estado e Constituição pela Universidade de Brasília (UnB), na linha de pesquisa Constituição e Democracia. Bacharel em Direito pelo Centro Universitário de Goiás (Uni-Goiás). Coordenador do grupo de estudos e pesquisa Constituição, Democracia e Direitos Fundamentais. Membro da Rede para o Constitucionalismo Democrático Latino-Americano e Associação Ibero Americana de Direito e Inteligência Artificial (AID-IA). Associado à Rede de Estudos Empíricos em Direito (REED). Integrante do grupo de pesquisa em Processo Civil, Acesso à Justiça e Tutela dos Direitos (UNB) e Direito, Racionalidade e Inteligência Artificial (DRIA.UnB). Faz parte da equipe editorial da Revista de Direito da Universidade de Brasília (ISSN 2357-8009). Parecerista em periódicos jurídicos nacionais. Criador do MestrandoCast. Advogado. Tem experiência na área de Direito, com ênfase em Direito Constitucional e Processo Civil. Pesquisa os seguintes temas: acesso à justiça, desigualdades e novas tecnologias.

Daniela Marques de Moraes, Universidade de Brasília

Professora Adjunta de Direito Processual Civil da Faculdade de Direito da Universidade de Brasília - FD/UnB. Diretora da Faculdade de Direito da Universidade de Brasília - FD/UnB (2021-2024). Doutora em Direito pela Universidade de Brasília - UnB (2014). Mestre em Direito pela Fundação de Ensino Eurípides Soares da Rocha (2003). Bacharel em Direito pela Fundação de Ensino Eurípides Soares da Rocha (1998). Realizou pesquisa pós-doutoral em Direito Processual Civil na Universidad Carlos III de Madrid (2019). Tem experiência na área de Direito Processual Civil, atuando principalmente nos seguintes temas: Acesso à Justiça, Direitos Fundamentais e Garantias Processuais.

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Published

2022-12-17

How to Cite

Souza, G. de A., & Moraes, D. M. de. (2022). (In)access to justice, educational digital exclusion and pandemic: an interdisciplinary reflection. Journal of Brazilian Federal District Public Defensorship, 4(1), 43–60. https://doi.org/10.29327/2193997.4.1-4