Comicity and anti-racism

artistic and pedagogical acts for the contemporary scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2193997.4.2-3

Keywords:

anti-racism, performing arts, comicity, education for ethnic-racial relations, aesthetic education

Abstract

The productions and receptions of the comicity may involve the search for the success of laughter, especially when a group shares codes and meanings in common performatized in a scene, although such context can be disseminated to other groups because of the strong presence and use of audiovisual resources and digital platforms nowadays. From this perspective, the author traces a debate about certain artistic and pedagogical creations in the universe of the Performing Arts, historically and today, against the background of the questions raised by the black movement about its ethnic- racial representation in some artistic and educational expressions, in order to raise a reflection and offer an invitation to foster and share anti-racist aesthetic experiences, in particular with regard to the cultivation and enjoyment of comedy and laughter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elison Oliveira Franco, SEEDF

Mestre em Artes (2014) e Licenciado em Artes Cênicas (2009) pela Universidade de Brasília - UnB, é professor da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Ator e palhaço, tem focado suas pesquisas nos seguintes temas: Pedagogia das Artes Cênicas, Cômico, Jogo, Riso, Brincadeira, Aprendizagem Lúdica e Educação para as Relações Étnico-Raciais.

References

ADAMS, Patch. O amor é contagioso. Trad. Fabiana Colasanti. Rio de Janeiro: Sextante, 1999.

ALBERTI, Verena. O riso e o risível: na história do pensamento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Caneiro; Editora Jandaíra, 2021.

ARISTÓTELES. A poética. Tradução direta do grego, com introdução e índices por Eudoro de Sousa. Lisboa: Guimarães Editores, 1951.

BERGSON, Henri. O Riso: ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fonseca, [1899], 2001.

BRASIL. [Lei Darcy Ribeiro (1996)]. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 5. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 13 jul. 2021.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11645-10-marco-2008-572787-publicacaooriginal-96087-pl.html>. Acesso em: 20 ago. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, Ministério da Educação, 2018. Disponível em: <https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 08 mar. 2020.

CARVALHO, Noel dos Santos. O cinema em negro e branco. In: Edileuza Penha de Souza (org,). Negritude, cinema e educação: caminhos para a implementação da Lei 10.639/2003. 2 ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011, pp.17-30.

CASTRO, Alice Viveiros de. O elogio da bobagem: palhaços no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Editora Família Bastos, 2005.

DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. 3. ed. São Paulo: Editora Hucitec/ Edições Mandacaru, 2011.

FRANCO, Elison Oliveira. Entre o jogo e o cômico: uma possível metodologia para a Pedagogia Teatral. In: Ludicidade e suas interfaces. Antônio Villar Marques de Sá (organizador). Brasília: Liber Livro, 2013, pp.79-103.

FRANCO, Elison Oliveira. Por uma pedagogia teatral cômica: Kkkk ? kkkK. Dissertação de mestrado. Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Programa de Pós-graduação em Arte, 2014.

FRANCO, Elison Oliveira. Um pot-pourri sobre o cômico: historicidade, educação e produção de conhecimento. In: Anais ABRACE: X Congresso da ABRACE. v. 19, n. 1, 2018. Disponível em: <https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/3849>. Acesso em: 13 jul. 2021.

FRANCO, Elison Oliveira. Comicidade e antirracismo: reflexões sobre criações artísticas e pedagógicas. In: Anais ABRACE: XI Congresso da ABRACE. v. 21, 2021. Disponível em: <https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/5085>. Acesso em: 28 fev. 2022.

FREUD, Sigmund. (1856-1939). O chiste e sua relação com o inconsciente. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1996.

HUIZINGA, Johan. (1872-1945). Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, [1938], 2010.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. Tradução de Maria Elena O. Ortiz Assumpção. São Paulo: UNESP, 2003.

MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Sueli Carneiro; Polén, 2019.

MOTA, Marcus. Dramaturgia e comicidade. Notas de pesquisa. In: André Luiz Antunes Netto Carreira, Armindo Jorge de Carvalho Bião, Walter Lima Torres Neto (org.). Da cena contemporânea. Porto Alegre, RS: ABRACE – Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2012, pp.72-80.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. Trad. sob a direção de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PIRANDELLO, Luigi. (1867-1939). O humorismo. Trad. Dion Davi Macedo. São Paulo: Experimento, [1908], 1996.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Sueli Carneio/ Pólen, 2019.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das letras, 2019b.

RODNEY, William. Apropriação cultural. São Paulo: Editora Jandaíra, 2020.

Published

2022-12-27

How to Cite

Franco, E. O. (2022). Comicity and anti-racism: artistic and pedagogical acts for the contemporary scene. Journal of Brazilian Federal District Public Defensorship, 4(2), 35–51. https://doi.org/10.29327/2193997.4.2-3