The reduction of investments in public policies as a preponderant factor for violence against children and teenagers and for the division of race in the socio-educational system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/2193997.5.3-6

Keywords:

children and teenagers, public policy, economy, social, racial

Abstract

This article aims to contribute to the reflection that, even in times of financial constraints, the reduction of public investments, especially related to public social policies for children, adolescents, and young people, further unbalances the triggering factors of socioeconomic inequalities and racial issues in the country, which are already extremely fragile. Fostering social policies for the most vulnerable and historically discriminated against children and youth population, frees the permission of the public power from the state “to make live”. Bear in mind that the “letting die” tactic applied up to the present moment has not only affected the initially intended populations. Society has suffered from the problem of urban youth violence. This is a crucial issue at a time when the country is re-discussing its fiscal regime and experiencing episodes of extremely violent actions carried out by younger populations. It reveals the need to create effective structures to balance public accounts and guarantee policies that encourage social well-being for children, adolescents, and young people as a whole. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danielle Vitória Reis de Aquino, UnB

Mestranda em Direitos Humanos pela Universidade de Brasília (UnB). Graduada em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília (2005). Especialista em Orientação Educacional, em Docência do Ensino Superior e em Psicopedagogia Educacional e Clinica. Atualmente  pertence ao quadro de especialistas Socioeducativos - Pedagoga  pela Secretaria de Estado de Justiça e Cidadania do Distrito Federal. Danielle ainda possui vasta experiência na área educacional, orientação educacional e coordenação Pedagógica em instituições públicas e privadas.

References

AGAMBEN, Giorgio. Stato di ecccezione. Torino: Bollati Boringhieri, 2003. Estado de Exceção. Homo Sacer II, I. Tradução de Iraci D. Poleti. São Paulo: Biotempo, 2004.

ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: Sader, Emir & Gentili, Pablo (orgs.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro, Paz e terra, 1995.

ANDREWS, G. R. Negros e brancos em São Paulo (1888 1988). Bauru: Edusc, 1998.

BONATTO, V. P., & FONSECA, D. C. (2020). Socioeducação: entre a sanção e a proteção.Educ. rev., 36. Disponível em: SciELO - Brasil - socioeducação: entre a sanção e a proteção socioeducação: entre a sanção e a proteção

BORON, Atilio A. Os “novos Leviatãs” e a polis democrática: neoliberalismo, decomposição estatal e decadência da democracia na América Latina. In: SADER, Emir; GENTILI, Pablo (orgs.). Pós-neoliberalismo II: que estado para que democracia? Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências, 1990.

BRASIL. Lei nº 7.209, de 11 de julho de 1984. Altera dispositivos do Decreto-Lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940 – Código Penal, e dá outras providências, 1984.

BRASIL. Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo. SINASE. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2012. Disponível em: sinase_integra.pdf (mppr.mp.br) Acessado em 23/03/2023

BUTLER, J. Quadros de guerra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

BUTLER, J. Corpos em aliança e política das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CALDEIRA, T. P. do R. (2000). Cidade de muros: crime, segregação e cidadania em São Paulo, trad. Franklin de Oliveira e Henrique Monteiro. São Paulo: editora 34, EDUSP.

CASTRO, Ana Luiza de Souza; GUARESCHI, Pedrinho Arcides. Adolescentes autores de atos infracionais: processos de exclusão e formas de subjetivação. Revista Psicologia Política. v.13, n.1, 2007.

CHANCEL, L., PIKETTY, T., Saez, E., Zucman, G. et al. World Inequality Report 2022, World Inequality Lab. Disponível em: https://wir2022.wid.world/www-site/uploads/2021/12/WorldInequalityReport2022_Full_Report.pdf

CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA (Brasil). Cidadania nos Presos, de 26 de março de 2019.Diário da Justiça [do] Conselho Nacional de Justiça, Brasília, DF, disponível em: https://www.cnj.jus.br/sistema-carcerario/cidadania-nos-presidios/ acessado no dia Acesso no dia 20 de março de 2023

COSTA, Gisele de Sousa. Revista Consultor Jurídico, 21 de março de 2015. Disponível em:.https://giselelg.jusbrasil.com.br/artigos/199012614/reducao-da-maioridade-penal#:~:text=Existem%20no%20Congresso%20Nacional%20mais,228%20da%20Constitui%C3%A7%C3%A3o%20Federal%2F88.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2016.

DATAFOLHA. Maioria quer redução da maioridade penal e é contra posse de armas . Instituto de Pesquisa Datafolha, Opinião Pública, dossiês. São Paulo, Jan. de 2019. Disponível em: Maioria quer redução da maioridade penal e é contra posse de armas - 14/01/2019 - Opinião Pública - Datafolha (uol.com.br) Acesso no dia 20 de março de 2023.

ERONESE, Josiane Rose Petry; LIMA, Fernanda da Silva. O Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE): breves considerações. 2015.

FEIJO, Janaina. FGV/ IBRE – . BLOG DO IBRE- Macroeconomia, Rio de Janeiro. Disponível em: Negros ainda são maioria com rendimento até 2 salários mínimos | Blog do IBRE (fgv.br) . Acesso em: 15/03/2023

FOUCAULT, M. (1999). Em defesa da sociedade: Curso dado no Collège de France (1975-1976).São Paulo: Martins Fontes.

GRECO, R. Curso de Direito Penal: parte especial, v. III. 11 ed. Niterói, RJ: Impetus, 2014.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. Tradução Adail Sobral, Maria Stela Gonçalves. – 5 ed – São Paulo: Edições Loyola, 2014.

IBGE – PNAD Continua: desocupação cai para 8,1 no trimestre encerrado em novembro – 2022.Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua mensal. Disponível em https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/36114-desocupacao-cai-para-8-1-no-trimestre-encerrado-em-novembro

INSTITUTO ALANA; INTERNETLAB. Prioridade absoluta. São Paulo, 2020. Disponível em: https://prioridadeabsoluta.org.br/entenda-a-prioridade/

KERSTENETZKY, C. L. O Estado de Bem-Estar Social na era da razão: a reinvenção do estado social no mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012. Disponível em: KERSTENETZKY Celia Lessa -O Estado do Bem-Estar Social na Idade da Razão 2012.pdf (usp.br)

KLITZKE Carla; ZUCCO, Luciana Patrícia. Violência de gênero: como os profissionais de saúde identificam. 2011. Disponível em: https://www.hu.ufsc.br/setores/wpcontent/uploads/sites/17/2014/11/Artigo-Carla-Klitzke-e-Luciana-Zucco.pdf. Acesso em: 07 mar. 2023.

LARANJEIRA, Antônio Carlos, A análise psicossocial do jovem delinqüente: uma revisão da literatura. Dossiê Picologia e Adolescência Psicol. Estud. 12 (2)Ago 2007. https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000200002 . Acesso em: 20 mar 2023.

LAZZARATO, Maurizio. Fascismo ou revolução? O neoliberalismo em chave estratégica. São Paulo: N-1 Edições, 2019. 208 p

LORENZI, G. Uma breve história dos direitos da criança e do adolescente no Brasil. Pro menino Fundação Telefônica. 11 dez. 2007. Disponível em: Acesso em: 23 de março 2023

MAIA, Kátia. Vamos falar sobre desigualdade. In: OXFAM BRASIL, 2017. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/publicacoes/cadavezmaisdesigual/vamos-falar-sobre-desigualdade: acesso em: 23 dez. 2022.

MBEMBE, A Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. Tradução Renata Santini. São Paulo: N-1 edições,2018.

MIRABETE, Júlio Fabbrini. Execução penal. ed. 11. São Paulo: Atlas, 2008.

NUNES, António José Avelãs. Neoliberalismo e Direitos Humanos. DOSSIÊ I “DIREITOS HUMANOS, DEMOCRACIA E DESENHOS INSTITUCIONAIS EM TEMPOS DE CRISE”, Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra, 2022. Disponível em: file:///C:/Users/danielle.aquino/Downloads/NEOLIBERALISMO%20E%20DH.%20Avelãs%20Nunes.pdf

Pele-alvo [livro eletrônico]: a cor da violência policial / Silvia Ramos...[et al.]. – Rio de Janeiro: CESeC, 2021. Disponível em: EM-EMBARGO-ATE-1711_5-AM-REDE-DE-OBS_PELE-ALVO2_171122.pdf (observatorioseguranca.com.br)

PEREIRA, Potyara Amazoneide P. Utopias desenvolvimentistas e política social no Brasil. In: Serviço Social e Sociedade. São Paulo: Cortez, 2012, n. 112, p. 729-751. Disponível em https://www.scielo.br/j/sssoc/a/bSGwqYTyTpMqHc5SXkSKK7h/?lang=pt

PAUGAM, Serge. Desqualificação social: Ensaio sobre a nova pobreza (C. Giorgetti, T. Lourenço, Trads.). São Paulo: Educ &Cortez, 2003.

BRASIL. Proposta de Emenda à Constituição nº 171/1993. Altera a redação do artigo 228 da Constituição Federal. Brasília, Câmara dos Deputados. Disponível em: https://www.camara.leg.br/ proposicoesWebprop_ mostrarintegra?codteor=1014859&filename=Dossie+-PEC+171/1993

THEODORO, Mário. A sociedade desigual: Racismo e branquitude na formação do Brasil. 1ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

SILVEIRA, Luciana. Guia passo a passo: prevenção e erradicação do trabalho infantil na cidade de São Paulo / Luciana Silveira. São Paulo: Associação Cidade Escola Aprendiz, 2019.

SIERRA, Vânia Morales; MESQUISTA, Wania Amélia. “Vulnerabilidades e Fatores de Risco na Vida de Crianças e Adolescentes.” São Paulo em Perspectiva, v. 20, n. 1, p. 148-155, jan./mar. 2006.

UNICEF, Educação brasileira em 2022: a voz de adolescentes. IPEC, 2022

Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/20186/file/educacao-em-2022_a-voz-de-adolescentes.pdfAcessado em: 23/03/2023

VALVERDE, C. Entrevista de Clara Valverde publicada inicialmente em El Diário. Espanha, 11 de julho de 2017. Traduzido por Luiz Morando. Disponível em: . Acessado em: 20 mar. 2023.

VEIGA. C.G. Escola pública para os negros e os pobres no Brasil: uma invenção imperial. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPED, v. 13, n. 39 set/dez, 2008.

WERNER, D. (1990). Para as origens do crime urbano: estudos internacionais sobre as causas sociais do crime e suas implicações num caso brasileiro de menores carentes. Relatório de pesquisa para CNPq não-publicado, Departamento de Ciências Sociais, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Published

2023-12-30

How to Cite

Aquino, D. V. R. de. (2023). The reduction of investments in public policies as a preponderant factor for violence against children and teenagers and for the division of race in the socio-educational system. Journal of Brazilian Federal District Public Defensorship, 5(3), 125–147. https://doi.org/10.29327/2193997.5.3-6