Linguistic variation in school

issues for education in rural communities

Authors

  • Francimária Bergamo UnB
  • Eloisa Nascimento Pilati Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.29327/2193997.2.1-6

Keywords:

Kalunga community, linguistic variation, innatism, teaching grammar, social inclusion

Abstract

This article has a dual purpose. The first is to discuss issues related to the teaching of the standard norm in the school together with the teaching of principles of linguistic innatism and linguistic variation, mainly in the context of schools in rural communities, where Kalunga quilombolas live; the second is to contribute to the awareness of the multilingual situation in Brazil and the need for public language education policies as a way of eradicating prejudice against rural speech, promoting the social inclusion of the student in the educational field, making the student acquire competence to realize that his speech is part of his culture.

 

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Author Biographies

Francimária Bergamo, UnB

Phd Unb (in progress). Msc UNESP/Assis. 

Eloisa Nascimento Pilati, Universidade de Brasília

Licenciada e Bacharel em Letras-Português (1998), realizou mestrado e doutorado em Linguística, na Universidade de Brasília (2000-2006) e pós-doutorado no Massachusetts Institute of Technology - MIT (2015). Atualmente é professora da Universidade de Brasília, no Departamento de Linguística Português e Línguas Clássicas (LIP), atuando na graduação e na pós-graduação.  Lidera os Grupos de Pesquisa: "O Centro-Oeste na história do Português Brasileiro" e "Novas perspectivas para a língua portuguesa na sala de aula", ambos registrados no CNPq. Desenvolve pesquisas em duas áreas principais: linguística teórica e educação. No campo teórico, investiga a sintaxe da ordem de palavras, ordem verbo-sujeito, sujeitos nulos e fenômenos de concordância nas línguas naturais e, na área educacional, pesquisa temas relacionados a metodologias de ensino de língua portuguesa, neurociências e aprendizagem e uso de materiais concretos no ensino de gramática. Faz parte do Comitê Científico da Revista da Associação Brasileira de Linguística e é pesquisadora produtividade PQ, nível 2, do CNPq. É Pesquisadora Associada da Rede Nacional de Ciência para Educação.   

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Published

2020-09-23

How to Cite

Bergamo, F., & Pilati, E. N. (2020). Linguistic variation in school: issues for education in rural communities. Journal of Brazilian Federal District Public Defensorship, 2(1), 97–118. https://doi.org/10.29327/2193997.2.1-6