Weaving networks

perspective on strengthening intersectoral actions in socio-educational measures in open environments in the Federal District

Authors

  • Krisley Queiroz de Souza Amorim Universidade de Brasília UnB
  • Etienne Baldez Louzada Barbosa UnB

Keywords:

socioeducação; adolescentes; intersetorialidade; medida socioeducativa; prática pedagógica.

Abstract

This work aims to reveal the importance of intersectoral actions in the context of open-ended socio-educational measures. For this purpose, a case study of an intersectoral network in partnership with the Undersecretariat of the Socio-Educational System of the Federal District is presented. The aim of the study was to investigate the potential of pedagogical practices, with an emphasis on the adolescent renovation project, the primary purpose of which was to convert the socio-educational measure of providing services to the community, and to encourage the practice of emancipatory actions for citizenship. The project was implemented in 2020 and 2021, during the Covid-19 pandemic. The methodology used to analyze the application of the project was qualitative, based on a case study and content analysis. The main result, obtained from the testimony of the adolescents participating in the study, was that the application of the socio-educational measure through pedagogical activity was motivating, pleasurable, and added content, breaking the punitive paradigm.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Krisley Queiroz de Souza Amorim, Universidade de Brasília UnB

Mestranda da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB). Servidora do Núcleo Gestor da Escola Distrital de Socioeducação da Secretaria de Estado de Justiça e Cidadania do Distrito Federal (SEJUS/DF).

Etienne Baldez Louzada Barbosa, UnB

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Servidora pública/professora da Universidade de Brasília e líder do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre os Estudos Sociais da Infância da UnB. 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

BARROS, J. C. C. Semeando ideias, colhendo aprendizagens. A sistematização de práticas sociais. In: Regina Maria Marteleto; Eduardo Navarro Stotz (Org.). Informação, saúde e redes sociais. 1 ed. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2009.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Conselho Nacional da Criança e do Adolescente. Sistema Nacional de atendimento Socioeducativo - SINASE/Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Brasília - DF: CONANDA, 2006.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF. Presidência da República, 1990.

BRASIL. Lei 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo. Brasília, DF. Presidência da República, 2012.

CEDECA-RJ. 30 anos do Estatuto da Criança e do Adolescente. Rio de Janeiro, 2020.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Artmed, 2007.

EASJUR. ESCOLA DE ASSISTÊNCIA JURÍDICA. Projeto Renovação. Disponível em: Renovação – EASJUR. Acesso em: 17 maio 2025.

JUNQUEIRA, L.A.P. Descentralização, intersetorialidade e rede como estratégia de gestão da cidade. Revista FEA-PUC-SP. n. 1, p. 57-72, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/osoc/a/5z8Cktz8WQmTG95qcGDChrw/ . Acesso em: 17 maio 2025.

LOUZADA, E. B. (Org) Entre direitos, proteção integral e prioridade absoluta: a criança e o adolescente como foco da teia protetiva. 1a. Edição. Brasília: Efeito Sete, 2022.

MONTEIRO BRITO, A. E. R. A incompletude institucional e a intersetorialidade na política de atenção à criança e ao adolescente no município de Recife. 2020. 96 pp. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Universidade Federal de Pernambuco, CCSA, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39062. Acesso em: 18 maio 2025.

TRENTIN, D. F. L.; SILVESTRE, B. M.; AMARAL, S. C. F. Juventudes e medida socioeducativa: O olhar dos Agentes Pedagógicos sobre as práticas de lazer. Pensar a Prática, v. 21, n. 4, p.877-899 2018 Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/50848. Acesso em: 18 maio 2025.

VEDOVELLO, A. J. S. et al. Terapia ocupacional e socioeducação: uma trajetória institucional de acompanhamento de adolescentes e jovens durante quatro décadas. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 31, p. e3396, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoRE259933961. Acesso em 19 maio 2025.

YIN, R, K. Estudo de Caso: planejamento e métodos, Porto Alegre/RS: Bookman, 2003.

Published

2025-12-20

How to Cite

Queiroz de Souza Amorim, K., & Baldez Louzada Barbosa, E. (2025). Weaving networks: perspective on strengthening intersectoral actions in socio-educational measures in open environments in the Federal District. Journal of Brazilian Federal District Public Defensorship, 7(1), 93–112. Retrieved from https://revista.defensoria.df.gov.br/index.php/revista/article/view/319